BB-Tiden




Vi landade upp på BB vid sjutiden på kvällen, kändes ganska jobbigt att behöva sova själv med Alva första natten samt att hon skulle matas av barnmorskan var tredje timma under natten eftersom att Alva är väldigt liten och tyvärr inte vill ta mitt bröst samt att det inte kom tillräckligt med mjölk. Alva skulle matas var tredje timma under natten så barnmorskan hade henne ute hos sig under natten så jag kunde sova ordenltigt och det behövdes efter allt och utan sömn på 2 dygn.
Tony kom till BB redan direkt på morgonen så vi kunde gå och äta frukost tillsammans innan det var dags att träffa barnläkaren för rutinkontroll, under den dagen blev det också ett första bad för våran prinsessa.
Mycket hände runt Alva på BB, lärkarkontroll, hörseltest, blodprov och en massa blodsocker prover samt massa besök från nära och kära. Dessa personer var på besök:

  • Storasyster Naomi
  • Kusinerna Oliver, Ida och Nelly
  • Faster Emely
  • Gammelfarmor Marianne
  • Farmor Kerstin och Farfar Conny
  • Gammelmormor Tuulikki
  • Mormor Helena
  • Morfar Steve
  • Morfar Steves sambos dotter
  • Moster Annelie
  • Frida och hennes son Anton

Min amning kom inte alls igång och Alva ville inte ta mitt bröst, vi kämpa och kämpa men det vill sig inte. Efter att barnmorskan matat Alva med kopp under i alla fall nästan 2 dagar bestämde vi oss för att testa flaskan och det gick kanon och vad ska man göra om hon inte vill ta bröstet, hon måste ju ha mat. Våran Alva kommer nu därför bli ett "flaskbarn" men för mig spelar det inte så stor roll, visst hade det vart kanon om hon tog bröstet eftersom att det underlättar och det är bra för barn men nu i dag finns det väldigt mycket bra ersättning.

Andra natten hade jag salen helt för mig själv vilket var helt underbart och Alva sova hela natten utan ett ljud, barnmorskan kom in var tredje timma och hämta Alva för matning och varje gång fick dom väcka min lilla sömntuta.
Tredje och sista natten, den värsta av dom alla. En rumskamrat vars drog stockar och tro det eller ej men det gjorde även hennes bebis, jösses vad det lät och Alva stackarn ryckte till varje gång det kom en snarkning. Klockan tolv på natten vid första matningen hade jag ännu inte lyckats somna men turen på min sida hade jag då den kanon snälla barnmorskan på natten frågade om hon skulle ha Alva ute hos sig under natten och gissa om jag blev glad över att Alva fick sova där så hon slapp bli vettskrämd. Jag berättade om min rumskamrat och fick öronproppar. Längsta natten i mitt liv och ytterst lite sömn blev det! Gissa om jag längtade hem till sängen!



Under BB-tiden hade jag en väldig hemlängtan, grät mig nästan till sömns. Jag ville bara hem eftersom att jag mådde så bra men våran lilla Alva vägde för lite när hon föddes och därför behövde vi stanna längre för att se så hon gick upp i vikt ordentligt och det gjorde hon. Bara under BB- tiden hade hon gått från 2630g till 2670g vilket dom tyckte var kanon och på fredagen fick vi äntligen åka hem på permission över helgen och vi måste tillbaka på måndag för kontroll och förhoppningsvis blir vi utskrivna.

Känns som om jag skulle kunna skiva hur mycket som helst om BB-tiden men känner att jag inte har orken till det. Måste också tillägga att barnmorskorna på BB var helt underbara, dom fanns verkligen där!








Kommentarer
Victoria

Härligt att du delar med dig av dina/era otroliga upplevelser! Och grattis igen! :D

2011-03-20 @ 01:55:58
Tjockismamman

Att eran lilla stjärna blir flaskbarn gör ju ingeting hon får ju i sig all näring hon behöver..

Och för att båda ska må bra så är det ju bäst göra så.. Inte ska du behöva stressa dig sönder när det inte fungerar..hon har ju inte lärt sig sugtekninken...

Men du kan ju pumpa och ge de i flaska kanske det du gör nu...



ALL lycka...underbara bilder

2011-03-22 @ 11:10:30
URL: http://tjockismammanpatjocken.blogspot.com
Anonym

Hon för baby semp ersättning då jag inte hade tillräckligt med bröstmjölk.

2011-03-22 @ 17:47:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0